til forside

Undervisningsforløb

Størrelse og lyd

Varighed 3-4 lektioner - god til vikaren     

Vær dog opmærksom på, at elevernes spørgsmål til quizzen, skal uploades efter timen.

 

Formål:

  • at få kendskab til begreberne høj og dyb, højere og dybere, højest og dybest
  •  at opnå en forståelse for sammenhængen mellem et instruments størrelse og dets lyd.

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal undersøge og finde svar på følgende spørgsmål.

Er der sammenhæng mellem hvor stort instrumentet er og instrumentets lyd?

Forløbet er tænkt som en jagt på svar. Eleverne skal ikke have et fast program men selv bruge deres fantasi og nysgerrighed. De bliver opfordret til at søge svar følgende steder:

Bendtsens Birds, Instrumentbutikken, Museet og Quizzen.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå hen og hør, hvad kustoden siger”.

 

Eleverne skal først lave spørgsmål til Quizzen, når de har styr på forholdet mellem størrelse og lyd.

Det er ikke sikkert, at eleverne når til quizzen samtidig, så vent med at inddele dem i grupper. Gør det i stedet undervejs, efterhånden som de bliver klar - eller lad eleverne finde deres samarbejdspartner selv efterhånden, som de bliver færdige.

 

Efter lektionen: 

Elevernes spørgsmål uploades til næste time, hvor de svarer på hinandens spørgsmål

 

Forberedelse

Følgende spil bliver brugt: Bendtsens Birds, Instrumentbutikken, Museet, Quizzen.

Eleverne skal bruge papir og blyant.

 

Vurdering

Tjek elevernes svar og se, om alle har fundet frem til sammenhængen mellem størrelse og lyd. Er der nogen, der ikke har set en sammenhæng, kan man anvise dem stedet på museet, hvor man kan læse om det. Det er bog nummer to i den brune reol om ”Høje og dybe toner”.

Der vil formentlig være elever, der har opdaget, at ikke alle store instrumenter kun spiller dybt. Harpen og klaveret er eksempler på dette.

 

Instruktioner til eleverne

I lærermodulet kan nedenstående instruktioner uploades – læs hvordan under Museet i Teknisk vejledning om Lærermodulet. Her kan du også lave dine egne instruktioner.

 

Kustodens tale

”Velkommen. I dag skal du finde svar på følgende spørgsmål: Er der sammenhæng mellem, hvor stort instrumentet er og instrumentets lyd? Gå på opdagelse i Simfonia. Besøg parkbetjent Bendtsen i parken, lyt til instrumenterne i musikbutikken. Find ud af mere her på museet. Rigtig god fornøjelse med jagten på svarene. Læs mere på mit opslag”.

 

Kustodens opslag                 

Er der sammenhæng mellem, hvor stort instrumentet er og instrumentets lyd? 

Gå på opdagelse i Simfonia. 

Besøg parkbetjent Bendtsen i parken

Lyt til instrumenterne i musikbutikken. 

Find ud af mere her på museet. Læs i bog nummer 2 i den brune reol og undersøg træet med instrumenterne.

Lav spørgsmål til quizzen, når du har undersøgt det hele. Spørgsmålene skal kun være med tekst. Du må gerne lave spørgsmålene sammen med en klassekammerat, men gør det stille, så de andre ikke hører svarene.

til forside

Undervisningsforløb

Udtryk i musikken 1 - Staccato / legato

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Klarinet-gademusikant, Quizzen

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til to af de udtryk musikken kan benytte sig af. Det drejer sig om udtrykkene staccato (korte toner med ’luft’ imellem) og legato (sammenhængende toner)

·      at eleverne kan adskille de to udtryk fra hinanden

·      eleverne kan genkende de to udtryk, når de hører dem

·      eleverne kan bruge navnene på udtrykkene i samtale om musikken

·      eleverne har en mening om, hvad udtrykkene gør for musikken

 

Fremgangsmåde

Eleverne tilegner sig på egen hånd viden om de to udtryk i musikken ved at læse om udtrykkene staccato og legato og høre eksemplerne i bog 5 tekstboks 1 og 2 på museet.

Eleverne skal spille minispillet med klarinet-gademusikanten Preben C. og på den måde teste deres viden. Der vil dog også være andre udtryk hos gademusikanten.

I Quizzen skal de desuden svare på spørgsmål om staccato og legato. Alle spørgsmål omhandler staccato og legato.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

 

Tips

Brug altid termerne for de forskellige udtryk i samtalen med eleverne: staccato (korte toner med ’luft’ imellem) og legato (sammenhængende toner)

 

Instruktioner til eleverne

Kustodens tale

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

”Velkommen - velkommen. Hvor er det dejligt, du kommer i dag. Har du mødt den ene af byens gademusikkanter. Ham der spiller klarinet? Han hedder Preben C. Han er virkelig dygtig. Han sidder og øver sig lidt på nogle forskellige udtryk, musikken kan spilles med. Hvis du går derover, kan du være heldig at tjene nogle penge. Han plejer at være meget glad for at lege: ”Gæt hvad for et udtryk, jeg spiller med”.

Inden du går derhen, skal du lige læse lidt om to udtryk i musikken – staccato og legato.

Du kan finde bogen i den brune bogreol her på museet. Det er bog nummer 5. Kig i tekstboks nummer 1 og 2.

Hvis du smutter over til Tv-studiet, tror jeg, du er heldig. De har vist netop en quiz i dag om staccato og legato. Så mon ikke, du kan tjene en pæn portion penge. Du er jo snart rigere, end jeg er. Ha ha…

Jeg har lavet en seddel, der hænger på opslagstavlen. Læs den, inden du går i gang. Jeg må desværre videre med arbejdet”.

 

 Kustodens instruktionsopslag findes på Museet.

Kustodens instruktionsopslag findes på Museet.

Kustodens opslag          

Læs i bog nummer 5 i den brune reol. Læs tekstboks 5 og 6 om staccato og legato.

Find bagefter Preben C. ude i byen. Det er ham, der spiller klarinet. Han er ved at øve sig på at spille med forskellige udtryk. Han kan spille på mange forskellige måder, og han giver point og coins, hvis du kan svare på hans spørgsmål. Han plejer at være meget glad for at lege sin leg, der hedder: Gæt hvilket udtryk, jeg spiller med.

Gå også over i Quizzen. De har spørgsmål om staccato og legato i dag, så du har mulighed for at tjene en masse penge.

til forside

Undervisningsforløb

Udtryk i musikken 2 - Accelerando / ritardando

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Klarinet-gademusikant, Quizzen i tv-studiet

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til to af de udtryk musikken kan benytte sig af. Det drejer sig om udtrykkene accelerando (stigende tempo) og ritardando (faldende tempo)

·      at eleverne kan adskille de to udtryk fra hinanden

·      eleverne kan genkende de to udtryk, når de hører dem

·      eleverne kan bruge navnene på udtrykkene i samtale om musikken

·      eleverne har en mening om, hvad udtrykkene gør for musikken

 

Fremgangsmåde

Eleverne tilegner sig viden om de to udtryk i musikken ved hver især at læse om udtrykkene accelerando og ritardando og høre eksemplerne i bog 5 tekstboks 3 og 4 på museet.

Eleverne skal teste deres nyerhvervede viden, ved at spille minispillet med klarinet-gademusikanten Preben C. Der vil dog også være andre udtryk hos gademusikanten.

I Quizzen skal eleverne svare på spørgsmål om accelerando og ritardando. Alle spørgsmål omhandler accelerando og ritardando.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

 

Tips

Brug altid termerne for de forskellige udtryk i samtalen med eleverne: accelerando (stigende tempo), ritardando (faldende tempo).

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Instruktioner til eleverne

Kustodens tale

”Næh, men goddag, goddag. Jeg har så forfærdelig travlt i dag. Har du hørt om udtrykkene accelerando og ritardando. Jeg havde min onkel Henning på besøg i går, og han mente, at han vidste alt om accelerando og ritardando. Men hold da op, hvor han vrøvlede. Jeg har selv lige læst lidt om det i bog 5 i den brune bogreol. I afsnit 3 og 4. Det var faktisk meget spændende. Gå du hen og læs det også. Og hør eksemplerne. Så kan du hurtigt få tjent nogle penge hos Preben C. og i Quizzen i tv-studiet. Ja, jeg overvejer faktisk selv at tage derhen. Men desværre har jeg så dårlig tid i dag. Nå, jeg må videre. Læs lige sedlen på opslagstavlen. Hej, hej”

 

 

Opslagstavlen.png

Kustodens opslag          

Læs i bog nummer 5 i den brune reol. Læs tekstboks 3 og 4 om accelerando og ritardando.

Gå bagefter ud i byen og find Preben C. Hvis du svare rigtigt på hans spørgsmål, kan du tjene penge.

Gå også over i Quizzen. De har spørgsmål om accelerando og ritardando i dag. Du har gode muligheder for at tjene penge.

til forside

Undervisningsforløb

Udtryk i musikken 3 - Crescendo / diminuendo

 

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Klarinet-gademusikant, Quizzen i tv-studiet

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til to af de udtryk musikken kan benytte sig af. Det drejer sig om udtrykkene crescendo (stigende lydstyrke) og diminuendo (faldende lydstyrke)

·      eleverne kan adskille de to udtryk fra hinanden

·      eleverne kan genkende de to udtryk, når de hører dem

·      eleverne kan bruge navnene på udtrykkene i samtale om musikken

·      eleverne har en mening om, hvad udtrykkene gør for musikken

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om de to udtryk i musikken. De skal læse om udtrykkene crescendo og diminuendo og høre eksemplerne i bog 5 på museet.

I Quizzen skal de prøve kræfter med spørgsmålene. Alle spørgsmål omhandler crescendo ogdiminuendo.

De skal desuden spille minispillet med klarinet-gademusikanten Preben C. og på den måde teste deres viden. Der vil dog også være andre udtryk hos gademusikanten.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

 

Tips

Brug altid termerne for de forskellige udtryk i samtalen med eleverne: Crescendo (stigende lydstyrke), diminuendo (faldende lydstyrke).

Instruktioner til eleverne

   

  

Kustodens tale

”Goddag og velkommen. På vej til arbejde mødte jeg lige Preben C. Du ved- gademusikanten, der spiller klarinet. Han sidder jo lige bagved museet, så jeg møder ham faktisk tit. Nå, men jeg fik det indtryk, at han godt kunne trænge til et besøg, men jeg har så dårlig tid i dag til at høre ham spille, så jeg ville blive meget glad, hvis du kunne gå forbi ham i dag.

Inden du går derhen, skal du lige læse lidt om to udtryk i musikken – crescendo og diminuendo. Vi har en bog her på museet om dem. Det er bog nummer 5 i den brune bogreol. Det er i tekstboks nummer 5 og 6. 

Du kan også lige gå over til Quizzen. Vi er nemlig så heldige i dag, at de har en quiz om lige præcis crescendo og diminuendo. Så du skulle have gode muligheder for også at tjene nogle penge der. Det ender snart med, at du kommer til at tjene mere en mig. Ha ha..

Jeg har lavet en seddel, der hænger på opslagstavlen. Læs den, inden du går i gang. Jeg må videre med arbejdet”.

 

Opslagstavlen.png

Kustodens opslag          

Læs i bog nummer 5. Kig i tekstboksene 5 og 6 om crescendo og diminuendo.

Gå ud i byen og find Preben C., der spiller klarinet. Han trænger til besøg. Han kan spille på mange forskellige måder, og han giver point og coins, hvis du kan svare på hans spørgsmål. I dag skal du bare høre efter to udtryk: crescendo og diminuendo.

Gå også over i Quizzen. De har spørgsmål om crescendo og diminuendo i dag, så du har mulighed for at tjene en masse penge.

til forside

Undervisningsforløb

Tempo 1 - Adagio og allegro

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Violin-gademusikant, Quizzen

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til to forskellige tempi – adagio (langsomt tempo) og allegro (livligt tempo).

·      at eleverne kan adskille de to tempi

·      eleverne kan genkende de to tempi, når de hører dem

·      eleverne kan bruge navnene på de to tempi i samtale om musikken

·      eleverne har en mening om, hvad tempoet gør for musikken

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om de to tempi ved at læse om dem og høre eksemplerne i bog 4 tekstboks 3 og 5 på museet.

Eleverne skal spille minispillet med violin-gademusikanten Mai og på den måde teste deres viden. Der vil dog også være andre tempi hos gademusikanten.

I Quizzen skal de desuden svare på spørgsmål om adagio og allegro. Alle spørgsmål omhandler adagio og allegro.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

 

Tips

·      Brug altid termerne for de forskellige udtryk i samtalen med eleverne: adagio (langsomt tempo) og allegro (livligt tempo).

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra.       

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

 

 

Kustodens tale

”Hej med dig. Herligt, du kommer forbi i dag. Der er noget arbejde, jeg skal skynde mig at få ordnet, så jeg har ikke tid til at bevæge mig rundt i adagio. Allegro vil nok være meget bedre. Ha ha, det betyder .. nej ved du hvad, det er meget sjovere, du selv finder ud af det. Gå hen i den brune reol og find bog nummer 4. Kig under kapitel 3 og 5. Der kan du læse og høre det hele. Læs også lige det første kapitel. Der står også noget vigtigt.

Har du forresten mødt Mai? Hun sidder og spiller violin nede ved Parken. Hun spiller fantastisk. Hun kan spille i forskellige tempo – eller tempi, som det hedder, når der er flere. Hvis du går ned til hende, kan du helt sikkert lokke hende til at spille, så du kan tjene nogle penge. Du skal bare gætte, hvilket tempo hun spiller i.

Hov vent lige, de ringede fra Tv-studiet. Det var jo derfor, jeg kom til at tænke på adagio og allegro. De manglede nemlig nogle svar til en ny quiz. Prøv at gå derhen. Der kan du sikkert tjene ekstra penge.

Nå, jeg må videre med arbejdet. Kig på min seddel på tavlen, inden du går i gang. Vi ses”

 

Opslagstavlen.png

 

Kustodens opslag          

Læs i bog nummer 4 i den brune reol. Læs tekstboks 1 og 3 og 5 om tempi, adagio og allegro.

Gå derefter ned ved Parken og find Mai. Det er hende, der spiller violin. Du kan sikkert lokke hende til at spille. Hvis du kan regne ud, hvilket tempo hun spiller i, kan du tjene penge.

Gå også over i Quizzen. De har spørgsmål om adagio og allegro i dag. Rigtig god fornøjelse. 

til forside

Undervisningsforløb

Tempo 2 - Andante og presto

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Violin-gademusikant, Quizzen i tv-studiet

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til to forskellige tempi – andante (roligt tempo) og presto (hurtigt tempo).

·      at eleverne kan adskille de to tempi

·      eleverne kan genkende de to tempi, når de hører dem

·      eleverne kan bruge navnene på de to tempi i samtale om musikken

·      eleverne har en mening om, hvad tempoet gør for musikken

 

Fremgangsmåde

Eleverne tilegner sig skal på egen hånd viden om de to tempi ved at læse om dem og høre eksemplerne i bog 4 tekstboks 4 og 6 på museet.

Eleverne skal spille minispillet med violin-gademusikanten Mai og på den måde teste deres viden. Der vil dog også være andre tempi hos gademusikanten.

I Quizzen skal de desuden svare på spørgsmål om andante og presto. Alle spørgsmål omhandler andante og presto.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

 

Tips

·      Brug altid termerne for de forskellige udtryk i samtalen med eleverne: andante (roligt tempo) og presto (hurtigt tempo).

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustodens tale

”Næ goddag. Hvor er det hyggeligt at se dig. Selvom jeg har så frygtelig travlt i dag. Tv-quizzen ringer snart hver dag. De ville vide noget om andante og presto. Så jeg gætter på, de er ved at lave en quiz om de emner. Hvis du er smart, læser du om det her på museet, og tager over til Tv-studiet. Jeg vil vædde med, at deres quiz i dag handler om andante og presto. Så kan du tjene nogle gode penge. Du kan også lige gå forbi Mai, og tjene lidt ekstra der.  Det står forresten i bog 4 i den brune bogreol under kapitel 4 og 6. Du kan også lige kigge på kapitel 1.

Nå, jeg må videre med arbejdet. Jeg skal sende en mail til Tv-studiet. Kig på min seddel på tavlen, inden du går i gang. Vi ses. Hej, hej”

 

 

 

 

Kustodens opslag          

Opslagstavlen.png

Læs i bog nummer 4 i den brune reol. Læs tekstboks 1 og 4 og 6 om tempi, andante og presto.

Gå over i Quizzen. Jeg er sikker på, at de har en quiz om andante og presto i dag

Gå også ned til Mai ved Parken. Det er hende, der spiller violin. Hun spiller i forskellig tempi, så her kan du også tjene nogle ekstra penge

til forside

Undervisningsforløb

Komponister - J.S. Bach

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Komponist Bach, Quizzen i tv-studiet

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til komponisten Bachs liv (1685-1750)

·      at give eleverne kendskab til komponisten Bachs musik

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om Bach ved at læse om ham og høre Bachs Air på Museet bag hans portræt. Derudover skal eleverne også høre Bach fortælle om sit liv. Man finder Bach i byen bagved biografen.

Eleverne skal desuden læse om teksterne om komponister. Man finder teksterne ved at klikke på nodestativet med alle noderne.

I Quizzen skal de svare på spørgsmål om Bach. Alle spørgsmål omhandler Bach.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustodens tale

”Nej, kommer du der? Det er vel nok heldigt. Johann Sebastian Bach har i flere dage spurgt, om jeg ikke kommer forbi og høre ham fortælle. Og det ville jeg jo så forfærdelig gerne, men tiden løber fra mig, så jeg har ikke nået det endnu. Kunne du ikke gå forbi, og høre ham fortælle? Det ville være en virkelig stor hjælp.

Men læs lige lidt om ham først. Hans portræt hænger her på museet, og hvis du klikker på det, kan du læse en masse om ham.

Bach plejer at stå bag biografen. Måske er du heldig at finde ham der. Jeg må videre. Jeg får en hel skoleklasse på besøg senere i dag. Åh ja, læs også lige mit opslag på tavlen. Nå, vi ses og endnu en gang tusind tak for hjælpen.. Hej – hej. Nej for den, nu glemmer jeg da helt, at jeg har fået at vide fra pålidelig kilde, at de har en quiz om Bach i dag. Så du skulle have gode muligheder for at tjene nogen penge i dag. Pøj, pøj med det. Årh, ja – lige en ting mere. Læs også lige om komponister. Du skal bare klikke på nodestativet med alle noderne. Vi ses..”

 

Opslagstavlen.png

Kustodens opslag          

Læs om komponisten Johann Sebastian Bach. Du finder teksterne ved at klikke på maleriet af ham. Klik også på nodestativet med alle noderne. Her kan du læse om, hvad en komponist er.

Gå over i Quizzen. Jeg har fået at vide, at de har en quiz om Bach i dag, så du har gode muligheder for at tjene nogen penge.

God fornøjelse.

til forside

Undervisningsforløb

Komponister - W.A. Mozart

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Komponist Mozart, Quizzen i tv-studiet

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til komponisten Mozarts liv (1756-1791)

·      at give eleverne kendskab til komponisten Mozarts musik

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om Mozart ved at læse om ham og høre Mozarts Symfoni nr. 40 i g-mol på Museet bag maleriet af ham. Derudover skal eleverne også høre Mozart fortælle om sit liv. Man finder Mozart i byen i nærheden af Tv-studiet.

Eleverne skal desuden læse om teksterne om komponister. Man finder teksterne ved at klikke på nodestativet med alle noderne.

I Quizzen skal de desuden svare på spørgsmål om Mozart. Alle spørgsmål omhandler Mozart.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustodens tale

”Næ, er det dig? Hvor hyggeligt. Jeg har for en gangs skyld ikke så travlt, så i dag kan jeg rigtig snakke. Har du nogensinde hørt om Wolfgang Amadeus Mozart? En herlig mand. Man skal ikke være for sart, hvis man giver sig til at tale med ham. Eller for den sags skyld læse om ham. Vi har et portrætmaleri af ham her på museet, og det er altså ret utroligt, hvad han har skrevet i sine breve. Og så al den musik han har skrevet. Nej, hvor jeg altså snakker. Det er vist bedre, du selv læser om ham. Klik på hans maleri og find ham ude i byen. Han står vist i nærheden af Tv-studiet.

Når du alligevel er der henne af, skulle du tage og så ind og deltage quizzen. Jeg mener, at den handler om Mozart i dag -Hov, nu bliver der kaldt på mig. Læs lige mit opslag på tavlen. Ha´ en god dag. Vi ses nå ja, og klik også lige på nodestativet med alle noderne. Her kan du læse om, hvad en komponist laver. Hej, hej”.

 

Opslagstavlen.png

 

Kustodens opslag          

Læs om komponisten Wolfgang Amadeus Mozart. Du finder teksterne ved at klikke på maleriet af ham. Klik også på nodestativet med alle noderne. Her kan du læse om, hvad en komponist er.

Gå over i Quizzen. Jeg har fået at vide, at de har en quiz om Mozart i dag, så du har gode muligheder for at tjene nogen penge. Men sig ikke, du har det fra mig.

God fornøjelse.

til forside

Undervisningsforløb

Komponister - L.v. Beethoven

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Komponist Beethoven, Quizzen i tv-studiet

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til komponisten Beethovens liv (1770-1827)

·      at give eleverne kendskab til komponisten Beethovens musik

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om Beethoven ved at læse om ham og høre Beethovens Für Elise på Museet bag hans buste. Derudover skal eleverne også høre Beethoven fortælle om sit liv. Man finder Beethoven i byens park.

Eleverne skal desuden læse om teksterne om komponister. Man finder teksterne ved at klikke på nodestativet med alle noderne.

I Quizzen skal de desuden svare på spørgsmål om Beethoven. Alle spørgsmål omhandler Beethoven.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustodens tale

”Goddag, goddag. Hvor er jeg glad for at se dig. Vi er i gang med en større hovedrengøring her på museet, så jeg har desværre kun kort tid at sludre i. Men jeg håber, du har det godt.

Jeg rendte for resten lige på Beethoven på vej til arbejde. Det er så rart med ham, for han taler så højt, at jeg snildt kan nå næsten helt hen til museet, og stadig høre ham tale. Han taler så højt fordi..nej, vent det har jeg ikke tid til. Det må du selv lige finde ud af. Du kan læse om Beethoven her på museet. Hvis du klikker på hans buste – altså en slags statue, men kun af hans hoved og lidt af hans bryst, kan du læse en masse. Gå også lige ned og hør ham fortælle. Han kan altså nogle ret sjove historier. En dag han ville dirigerer og spille klaver samtidig, væltede han.. nej, nu begynder jeg igen. Det er bedre, du selv lige går derhen.

Og gå også ned i tv-studiet. De har en quiz om Beethoven i dag. Men sig ikke, at du har det fra mig. Hæ, hæ.. Vi ses. – Nej hov, vent lige. Du skal da også lige læse om komponister. Klik på nodestativet med alle noderne. Og læs også lige mit opslag på tavlen.”

 

Opslagstavlen.png

Kustodens opslag          

Læs om komponisten Ludwig van Beethoven. Du finder teksterne ved at klikke på busten af ham. En buste er en slags statue, men kun af hans hoved og lidt af hans bryst.  Klik også på nodestativet med alle noderne. Her kan du læse om, hvad en komponist er.

Gå over i Quizzen. Jeg har fået at vide, at de har en quiz om Beethoven i dag, så du har gode muligheder for at tjene nogen penge. Men sig ikke, du har det fra mig.

God fornøjelse.

til forside

Undervisningsforløb

Komponister - Carl Nielsen

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Komponist Carl Nielsen, Quizzen i tv-studiet

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til komponisten Carl Nielsens liv (1865-1931)

·      at give eleverne kendskab til komponisten Carl Nielsens musik

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om Carl Nielsen ved at læse om ham og høre Præludium på Museet bag hans portræt. Eleverne skal også høre Carl Nielsen fortælle om sit liv. Man finder Carl Nielsen i byen tæt ved Bettys bil med dueklatterne.

Eleverne skal desuden læse om teksterne om komponister. Man finder teksterne ved at klikke på nodestativet med alle noderne.

I Quizzen skal de svare på spørgsmål om Carl Nielsen. Alle spørgsmål omhandler Carl Nielsen.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra.    

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

 

Kustodens tale

”Ih, jamen god dav med dig. Dejligt at se dig. I går havde jeg Carl på besøg. Det er min nevø. Han er meget glad for musik, og så kom vi til at tale om den store danske komponist, der også hedder Carl. Nemlig Carl Nielsen.

Så jeg mødte lidt tidligere på arbejde her til morgen for at læse lidt om Carl Nielsen, og om hvad en komponist egentlig er. Jeg vil nemlig gerne sikker på det, jeg fortæller min nevø er helt rigtigt. Og tænk, der var faktisk en del, jeg havde glemt.  Jeg tror også, jeg vil gå forbi Carl Nielsen på vej hjem. Jeg mener, at han plejer at stå lige ved Bettys bil. Carl Nielsen elsker at fortælle om sit liv, så der kan jeg lige høre noget mere.

Nå, men jeg har jo slet ikke tid til at stå her og sludre. Vi er i gang med en større gennemgang af vores malerier, så vi er helt sikre på, at de alle er pænt støvet af, og at de hænger lige. Du kan læse om Carl Nielsen, hvis du klikker på hans billede her på museet. Hvis du går hen til nodestativet med alle noderne på, kan du læse om, hvad en komponist er. Gå også ud i byen for hør Carl Nielsen fortælle om sit liv.

Åh hov - vent, det var jeg nær ved at glemme. Du kan tjene nogen penge, hvis du tager over til Tv-studiet. De har en quiz om Carl Nielsen i øjeblikket.

Uh, tiden iler, jeg må videre. Men læs lige min seddel på tavlen, inden du går i gang. Hej, hej”

 

Opslagstavlen.png

Kustodens opslag          

Læs om komponisten Carl Nielsen. Du finder teksterne ved at klikke på maleriet af ham. Klik også på nodestativet med alle noderne. Her kan du læse om, hvad en komponist er.  

Gå over i Quizzen. Jeg mener bestemt, at de har en quiz om Carl Nielsen i dag, så du har gode muligheder for at tjene nogen penge.

God fornøjelse.

til forside

Undervisningsforløb

Komponister - Erik Sandberg

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Komponist Erik Sandberg, Quizzen

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til komponisten Erik Sandbergs liv (1974 - ) og virke som komponist og musiker

·      at give eleverne kendskab til komponisten Erik Sandbergs musik

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om Erik Sandberg ved at læse om ham og høre Black on Blue på Museet bag hans portræt. Eleverne skal også høre Erik Sandberg fortælle om sit liv. Man finder Erik Sandberg i byen lige ved posthuset.

Eleverne skal desuden læse om teksterne om komponister. Man finder teksterne ved at klikke på nodestativet med alle noderne.

I Quizzen skal de svare på spørgsmål om Erik Sandberg. Alle spørgsmål omhandler Erik Sandberg.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustodens tale

”Nej, hvor hyggeligt. Kommer du der? Jeg ved ikke, om du ved det. Men vi er så heldige at have fået en svensk komponist med her på museet. Faktisk bor han også her i byen. Han hedder Erik Sandberg. Hvis du går over og taler med ham, kan du faktisk godt høre, at han er svensker. Men han taler nu ret godt dansk. Jeg har inviteret ham hjem på middag i dag, så jeg ville høre, om du ikke lige kunne finde ud af lidt forskelligt om ham. Jeg har nemlig forfærdelig travlt. Hele museet er på den anden ende, fordi direktøren har fødselsdag, så alt skal stå de rigtige steder og se pæne ud. Men hvis du kunne læse lidt om Erik Sandberg, ville det være alle tiders. Du skal bare klikke på hans portræt her på museet. Læs også lige om komponister. Bare klik på nodestativet med alle noderne på.

Ja, og så må du endelig gå forbi Erik Sandberg og høre ham fortælle. Det er altid sjovt. Da jeg inviterede ham til middag, fortalte han, at TMG´s tv-studie har en quiz om ham for tiden. Så det er da også en oplagt mulighed for at tjene nogen penge. Det må du endelig gøre. Nå, jeg må videre med arbejdet. Ha´ det godt til vi ses igen. Hej, hej”

 

Opslagstavlen.png

 

Kustodens opslag          

Læs om komponisten Erik Sandberg. Du finder teksterne ved at klikke på maleriet af ham. Klik også på nodestativet med alle noderne. Her kan du læse om, hvad en komponist er.

Gå over i Quizzen. Erik Sandberg har fortalt, at de har en quiz om ham i dag, så du har gode muligheder for at tjene nogen penge.

God fornøjelse.

til forside

Undervisningsforløb

Instrumentgenkendelse - træblæsere

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Quizzen i tv-studiet

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til instrumentfamilien træblæserne

·      at give eleverne kendskab til forskellen på de forskellige træblæsere på deres udseende, klangfarve og navn

·      at eleverne kan genkende de enkelte træblæsere på deres udseende, klangfarve og lyd

·      at give eleverne viden om, at der er forskellige instrumentgrupper i et symfoniorkester og deres placering i orkestret

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om strygeinstrumenterne ved at læse om dem og høre dem på Museet. Man finder alle strygerne på instrumenttræet. Her finder de også opslaget om strygeinstrumenterne, der ligeledes sidder på instrumenttræet.

Eleverne skal desuden læse opslaget om symfoniorkestret i bog 7 i den brune bogreol.

I Quizzen skal de svare på spørgsmål om træblæserne. Alle spørgsmål omhandler træblæserne.

Hvis eleverne har for mange fejl i quizzen, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustodens tale

”Goddag, goddag. Ih, hvor er det godt, at du kommer. Jeg har virkelig brug for hjælp. Jeg har lige fået at vide, at fodboldklubben kommer på besøg her på museet senere i dag. De vil meget gerne vide noget om den instrumentgruppe eller instrumentfamilie som det også hedder, fløjten tilhører. De har nemlig fået en ny mand på holdet, og han spiller fløjte. Og så kom de til at diskutere om en fløjte egentlig hører til den familie af instrumenter, der hedder træblæsere eller den familie der hedder messingblæsere. Ja, og så ringede de altså til mig.

Men lige nu står jeg lige i noget andet, der skal være færdigt om en halv times tid. Men kunne du ikke lige finde ud af hvilken instrumentfamilie fløjten tilhører. Ja . Og læs lige om de andre instrumenter i samme familie og hør dem spille. Husk, at vi har hængt alle de instrumenter, der tilhører samme familie, på samme gren. Det vil være en meget stor hjælp. Kig forbi TMG´s tv-studie. Hvis du er heldig, har de en quiz om fløjten og dens andre familiemedlemmer, så du skulle have en god mulighed for at tjene nogen penge. Nå, men jeg er desværre nødt til at løbe. Men endnu en gang tak for hjælpen. Hej, hej – Åh, hov - vent, læs også lige bog nummer 7 i den brune bogreol. Vi ses. Åh ja, læs også lige mit opslag på tavlen”

 

Opslagstavlen.png

Kustodens opslag          

Læs på instrumenttræet om fløjten og find ud af, hvilken instrumentfamilie den tilhører. Læs også om de andre instrumenter i samme familie, og hør dem også spille. Husk, at alle instrumenter fra samme familie hænger på samme gren på instrumenttræet.

Gå over i Quizzen. Hvis du er heldig, har de en quiz om fløjten og dens familie, så du har gode muligheder for at tjene nogen penge.

God fornøjelse.

til forside

Undervisningsforløb

Instrumentgenkendelse - strygere

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Quizzen i tv-studiet, Koncertsalen

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til instrumentfamilien strygerne

·      at give eleverne kendskab til forskellen på de forskellige strygere på deres udseende, klangfarve og lyd

·      at eleverne kan genkende de enkelte strygeinstrumenter på deres udseende, klangfarve og navn

·      at give eleverne viden om, at der er forskellige instrumentgrupper i et symfoniorkester og deres placering i orkestret

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om strygeinstrumenterne ved at læse om dem og høre dem på Museet. Man finder alle strygerne på instrumenttræet. Her finder man også opslaget om strygerfamilien, der ligeledes sidder på instrumenttræet.

Eleverne skal desuden læse opslaget om symfoniorkestret i bog 7 i den brune bogreol.

I Quizzen skal de svare på spørgsmål om strygeinstrumenterne. Alle spørgsmål omhandler strygerne.

I koncertsalen skal de øve sig i at udpege det instrument, der spiller forkert. Her vil strygerne spille Eine Kleine Nachtmusik af Mozart.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra.    

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

 

Kustodens tale

”Uh, hvor er det godt, du kommer. Jeg har netop hørt, at der skal spilles Eine Kleine Nachtmusik af Mozart til en koncert i aften, og de mangler en, der kan øve med musikerne. De spiller nemlig desværre ikke helt rigtig endnu. Tror du, du kan hjælpe? Når du øver med dem, skal du bare prikke til den musiker, der spiller forkert, så vil han eller hun rette ind. Men det er nok bedst, hvis du lige læser lidt om strygerne, det er nemlig dem, der spiller Eine Kleine Nachtmusik. Du finder alle strygerne på vores instrumenttræ. Her kan du også høre, hvordan de lyder, og det er jo lidt vigtigt, hvis du skal kunne rette, den der spiller forkert. Når du har læst og lytte, kan du smutte forbi Tv-studiet, for jeg ved nemlig, at de har en quiz om strygerne. Meget heldigt. Og bagefter tror jeg, du er klar til at øve med strygerne i Koncertsalen. Uh, tiden iler, jeg bliver desværre nødt til at løbe. Nå ja, jeg glemte det helt – læs også lige i bog nummer 7 om symfoniorkestret. Tusind tak for hjælpen. Jeg glæder mig til at høre koncerten. Hej, hej. Åh ja, læse også lige mit opslag på tavlen”

 

Opslagstavlen.png

 

Kustodens opslag          

I dag skal du øve med strygerne i koncertsalen, så du læs på instrumenttræet om strygerne og om alle de instrumenter, der hører til den instrumentfamilie. Hør også al musikken. Læs også lige om strygerfamilien. Husk, alle strygerne sidder på den samme gren på instrumenttræet.

Læs også i bog nummer 7 i den brune bogreol.

Gå over i Quizzen. Jeg har fået at vide, at de har en quiz om strygerne i dag, så du har gode muligheder for at tjene nogen penge, mens du øver dig.  

Gå bagefter over til Koncertsalen og øv med musikerne. De spiller Eine Kleine Nachtmusik af Mozart. Du prikker bare til den musiker, der spiller forkert. Tusind tak for hjælpen.

God fornøjelse.

til forside

Undervisningsforløb

Instrumentgenkendelse - messingblæsere

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Quizzen i tv-studiet, Koncertsalen

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til instrumentfamilien messingblæserne

·      at give eleverne kendskab til forskellen på de forskellige messingblæsere på deres udseende, klangfarve og navn

·      at eleverne kan genkende de enkelte messingblæsere på deres udseende, klangfarve og lyd

·      at give eleverne viden om, at der er forskellige instrumentgrupper i et symfoniorkester og deres placering i orkestret

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om messingblæserne ved at læse om dem og høre dem på Museet. Man finder alle messingblæserne på instrumenttræet. Her finder man også opslaget om messingblæserfamilien, der ligeledes sidder på instrumenttræet.

Eleverne skal desuden læse opslaget om symfoniorkestret i bog 7 i den brune bogreol.

I Quizzen skal de svare på spørgsmål om messingblæserne. Alle spørgsmål omhandler messingblæserne.

I koncertsalen skal de øve sig i at udpege det instrument, der spiller forkert. Her vil tube, basun og horn spille Carl Nielsens Præludium.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustodens tale

”Næ goddag goddag. Du skal være så velkommen. Jeg er ved at få pudset alle messingblæserne. Åh ja, nu vi taler om messingblæsere. Der skal være koncert i aften i koncertsalen. Her skal nogle af messingblæserne spille et stykke af Carl Nielsen, der hedder Præludium. Uh, det bliver spændende. Men jeg har hørt, at musikerne trænger til at øve sig lidt. De har spurgt, om jeg kan hjælpe og øve med dem, men jeg har så frygtelig dårlig tid i dag. Der kommer en gruppe fra dykkerforeningen, der skal høre noget om alle instrumenterne. Og det skal jeg jo have forberedt.  Så ville du kunne springe til og hjælpe mig? Tusind tak. Det er en meget stor hjælp. Men du må hellere lige læse lidt om messingblæserne. Både om messingblæserfamilien og de enkelte instrumenter. Det er vigtigt, at du også hører alle lydeksemplerne, så du kan rette den musiker, der spiller forkert, når du øver med dem. De har forresten også ringet fra Tv-studiet. I anledning af koncerten i aften, har de en quiz om messingblæserne. De sagde, at jeg endelig måtte give dig besked. Så skynd dig at komme i gang. Du kan tjene penge både i tv-studiet OG i koncertsalen. Nå, jeg må videre, dykkerklubben kommer om en halv time. Tusind tak for hjælpen. Åh ja, jeg glemte jo at sige, at du også hellere må kigge i bog nummer 7 i den brune bogreol. Nå ja, og læs også lige mit opslag på tavlen. Hej Hej”

Opslagstavlen.png

 

Kustodens opslag          

I dag skal du øve med messingblæserne i koncertsalen, så du læs på instrumenttræet om messingblæserne og om alle de instrumenter, der hører til den instrumentfamilie. Læs også lige om messingblæserfamilien. Hør også al musikken. Husk, alle messingblæserne sidder på den samme gren på instrumenttræet.

Læs også i bog nummer 7 i den brune bogreol.

Gå over i Quizzen. Jeg har fået at vide, at de har en quiz om messingblæserne i dag, så du har gode muligheder for at tjene nogen penge, mens du øver dig. 

Gå bagefter over til Koncertsalen og øv med musikerne. De spiller Præludium af Carl Nielsen. Du prikker bare til den musiker, der spiller forkert. Tusind tak for hjælpen.

God fornøjelse.

til forside

Undervisningsforløb

Instrumentgenkendelse - slagtøj

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Quizzen i tv-studiet

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til instrumentfamilien slagtøj

·      at give eleverne kendskab til forskellen på de forskellige slagtøj på deres udseende, klangfarve og navn

·      at eleverne kan genkende de enkelte stykker slagtøj på deres udseende, klangfarve og lyd

·      at give eleverne viden om, at der er forskellige instrumentgrupper i et symfoniorkester og deres placering i orkestret

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om slagtøjet ved at læse om de forskellige instrumenter og høre dem på Museet. Man finder alle slagtøjsinstrumenterne på instrumenttræet. Her finder man også opslaget om instrumentfamilien slagtøj, der ligeledes sidder på instrumenttræet.

Eleverne skal desuden læse opslaget om symfoniorkestret i bog 7 i den brune bogreol.

I Quizzen skal de svare på spørgsmål om slagtøj. Alle spørgsmål omhandler slagtøjsinstrumenterne.

Hvis eleverne har for mange fejl i quizzen, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustodens tale

”Næ, men god davs med dig. Du kommer lige til tiden. Jeg har brug for din hjælp. Jeg har min niece Pernille på besøg i dag og i morgen, og vi kom til at tale om tøj. Altså ikke bare tøj vi har på kroppen. Men også syltetøj og værktøj og legetøj og ja, du ved, en masse tøj. Og så kom jeg i tanke om, at vi jo også har noget tøj her på museet. Det ville jeg lige læse lidt om her til morgen, men så blev jeg afbrudt af en herre i lang frakke og blød hat, der meget gerne ville høre om verdens dyreste instrument. Ja, og så måtte jeg naturligvis klare det. Nå, men tilbage til det med tøjet. Men nu har jeg ikke tid til at læse om det, så jeg ville høre, om du ikke kunne hjælpe mig. Prøv at gå over til instrumenttræet, så kan du ikke undgå at se det. Der er både en familie, og der er også enkelte instrumenter, der tilhøre familien. Hør også lige musikeksemplerne.

For resten, da jeg gik forbi tv-studiet her til morgen, kunne jeg høre, at de må have en quiz, der lige passer til det, du skal til at læse. Så skynd dig over og deltag i quizzen, så snart du har læst og lyttet. Nå, nu kalder han på mig igen, manden med frakken og hatten. Jeg må løbe – men endnu en gang tusind tak for hjælpen. Det bliver Pernille meget glad for. Ah ja, vent lige. Kan du ikke også lige læse bog 7 i den brune bogreol og mit opslag på tavlen? Tusind tak. Vi ses. Hej, hej.”

 

Opslagstavlen.png

Kustodens opslag          

Kig på instrumenttræet og se om du kan finde en instrumentfamilie, der hedder noget med tøj. Læs også om alle instrumenterne i samme familie, og hør dem spille. Husk, at alle instrumenter fra samme familie hænger på samme gren på instrumenttræet.

Gå over i Quizzen. Jeg mener ganske bestemt, at de har en quiz, der passer til det, du har læst om i dag. Så du vil have gode muligheder for at tjene nogen penge.

God fornøjelse.

til forside

Undervisningsforløb

Instrumentgenkendelse - Bolero

Varighed: 2 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Quizzen i tv-studiet

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til de forskellige instrumenter

·      at give eleverne kendskab til forskellen på instrumenterne på deres udseende, klangfarve og navn

·      at eleverne kan genkende de enkelte instrumenter på deres udseende, klangfarve og lyd

·      at give eleverne viden om, at der er forskellige instrumentgrupper i et symfoniorkester og deres placering i orkestret

 

Forberedelse:

Print et klassesæt af Bolerokortene. Download Bolerokort her.

Find en indspilning af Bolero af Maurice Ravel – Vi anbefaler live-indspilning med DRs symfoniorkester dirigeret af Rafael Frübeck de Burgos på YouTube.

 

Fremgangsmåde:

Dette forløb bør laves som afslutning på et forløb med instrumentgenkendelse.

Mens Bolero bliver spillet, skal eleverne lægge kortene i den rækkefølge, instrumenterne spiller.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

 

Tips:

Idéer til samtale:             

·      Hvilke instrumenter kan høres?

·      Hvad sker der i forløbet? Ét langt crescendo. Kraftigere og kraftigere. Det starter på pp og slutter på ff.

·      Hvad gør strygerne i starten?

·      Hvad gør lilletrommen?

 

Lad eventuelt eleverne arbejde parvis, da nogle børn kan have vanskeligt ved at høre forskel på instrumenterne.

NB. Det er ikke alle, der har et skarpt øre for klangfarver. Der vil være børn, der til trods for et stort arbejde har meget svært ved denne opgave. Hvis der er ressourcer til det, kan de have gavn af, at læreren arbejder sammen med dem.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustodens tale

”Hej! Godt du kom. Jeg diskuterede med min kollega, om man kan høre forskel på de forskellige instrumenter i symfoniorkestret – uden af man kan se dem. Min kollega Benny mente ikke, at det er muligt, men jeg sagde, at hvis man har øvet sig, er det altså ikke umuligt. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at bevise, at jeg har ret, men det vil kræve en del mere tid, end jeg har for tiden med alle de gæster, der besøger museet. Derfor tænkte jeg, at det kunne du måske gøre. Det ville jeg virkelig blive glad for.

Hvis du kigger på instrumenttræet, kan du læse, se og høre dem. Bagefter kan du gå over i TMG Studiet og deltage i Quizzen. Jeg har talt med dem derovre, og det er i orden, du kommer. Her kan du træne din hørelse. De har naturligvis ikke tid til at sortere spørgsmålene, så der vil være alle mulige spørgsmål om instrumenter. Jeg sagde til dem, at det ikke gjorde noget.

Senere skal du så deltage i det store eksperiment. Hør musikken og læg billederne af instrumenterne, efterhånden som de spiller. Uh, hvor jeg glæder mig til at vinde over Benny.

Tjek lige det hele på mit opslag på tavlen. Vi ses”.

 

Opslagstavlen.png

Kustodens opslag:               

Hjælp mig med at vinde over Benny.

Læs om musikinstrumenterne her på Museet på træet med instrumenter.

Gå over til TMG Studios og deltag i Quizzen om instrumenter.

Husk, at du altid kan gå tilbage til Museet og læse mere, hvis du har brug for at vide mere til Quizzen.

Senere skal du deltage i et forsøg, hvor du sammen med en klassekammerat skal høre hvilke instrumenter, der spiller i et musikstykke, der hedder Bolero. 

til forside

Undervisningsforløb

Instrumentgenkendelse - hele orkestret

Varighed: 1 lektion – dette forudsætter, at følgende forløb er gennemført: Instrumentgenkendelse om træblæserne, messingblæserne, strygerne og slagtøj.

Følgende spil bliver brugt: Museum, Quizzen i tv-studiet

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til de forskellige instrumenter

·      at give eleverne kendskab til forskellen på instrumenterne på deres udseende, klangfarve og navn

·      at eleverne kan genkende de enkelte instrumenter på deres udseende, klangfarve og lyd

·      at eleverne kan placere de forskellige instrumenter i de rigtige instrumentgrupper (instrumentfamilier) og ved, hvor de sidder i orkesteret.

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om instrumenterne ved at læse om dem og høre dem på Museet. Man finder alle instrumenterne på instrumenttræet.

I Quizzen skal de svare på spørgsmål om instrumenterne.

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillet, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

 

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustodens tale

”Skynd dig, skynd dig. I dag har vi været så heldige, at du er blevet inviteret over i TMG´s tv-studie for at deltage i deres berømte Quiz. Det er kun de bedste, der bliver udvalgt, så det er noget af en ære at være med. Jeg har fået at vide, at det kommer til at handle om instrumenter. Altså både hvordan de ser ud, hvordan de lyder og deres navne. Du er nødt til at forberede dig godt, så det er bare med at komme i gang. På museets instrumenttræ kan du finde alle de instrumenter, du skal bruge. Der er rigtig mange, så du kan nok ikke nå dem alle. Men nå så mange du kan. Læs også lige mit opslag på tavlen. Skynd dig at komme i gang - og for resten – du kan altid komme tilbage og læse mere om instrumenterne.

Opslagstavlen.png

 

 

 

 

Kustodens opslag                

I dag skal du deltage i Quizzen i TMG´s TV-studie.

Læs om instrumenterne på vores instrumenttræ. Der er mange, men læs så mange du kan. Husk også at høre, hvordan instrumenterne lyder.

Husk: du kan altid komme tilbage og læse mere. 

 

til forside

 

Undervisningsforløb

Fortolkning

Dur og mol, tempi, udtryk

Varighed: 1 lektion – Det forudsættes at følgende forløb er gennemført: Tempo 1, 2 og 3, Udtryk i musikken 1 og 2, Dur og mol 1.

Følgende spil bliver brugt: Museum, Biografen (musik Enigma variationerne temasatsen af Edward Elgar)

 

Formål

At eleverne:

·      styrker deres kendskab til dur og mol, tempi og udtryk i musikken

·      undersøger og mærker virkningen af dur og mol, tempi og udtryk i musikken

·      får en fornemmelse af, hvordan dur og mol kan bruges som virkemiddel til at tydeliggøre en følelse eller et udtryk

·      kan bruge deres viden om dur og mol, tempi og udtryk til en fortolkning af musikken

·      kan bruge termerne i samtale om musikken

 

Fremgangsmåde

I dette forløb skal eleverne bruge den viden de har tilegnet sig om dur og mol, tempi og udtryk, og de skal gøre sig klart, hvad det gør ved musikken.

Eleverne skal gå i Biografen og høre Enigma variationerne temasatsen af Edward Elgar. Det er det eneste stykke musik, der i Biografen. Eleverne skal opdage, at satsen bl.a. skifter mellem dur og mol. De skal lægge mærke til, hvilken betydning, det har for stemningen.

Eleverne skal skrive en historie, der passer til musikken.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

 

Tips

Brug altid de relevante termer i samtale om musikken.

Eleverne tjener ingen point eller penge i biografen. Brug tid på at høre alle historier og kom med konstruktiv kritik undervejs og/eller til sidst.

Lad eleverne gå sammen i mindre grupper, så de kan se hinandens historier.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra. 

Kustodens tale

”Goddag og velkommen. Jeg var lidt trist i morges, da jeg vågnede, så jeg hørte lidt glad musik, da jeg cyklede på arbejde, så nu går det meget bedre. Og det er godt, for jeg skal nå en masse i dag. Nå, men jeg har også en opgave til dig. De ringede fra Biografen og spurgte, om jeg kunne lave en spændende historie til noget musik, de har fået. Desværre har jeg frygtelig dårlig tid, så jeg er meget glad for, at du er kommet.  

Jeg har lavet en seddel, der hænger på opslagstavlen. Læs den, inden du går i gang. Jeg må videre med arbejdet. Nå ja, jeg glæder mig til at se din historie. Vi ses”.

 

 

 

 

 

Opslagstavlen.png

Kustodens opslag          

”Biografen har brug for at få lavet en historie til deres musik. Gå over til Biografen og hør musikken. Skriv en historie, der passer til musikken.”

 

til forside

 

Undervisningsforløb

Dur og mol

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Car Wash

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til begreberne dur og mol

·      at eleverne kan høre, at de er forskellige

·      at eleverne kan genkende dur og mol, når de hører dem

·      at eleverne kan bruge navnene i samtale om musikken

·      at eleverne har en mening om, hvad dur og mol gør for musikken

 

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om dur og mol. De skal læse om dur og mol og høre eksemplerne i bog 1 i den brune bogreol på museet.

De skal desuden spille spillet Car Wash. Her bliver Bettys bil klattet til af duer. Når musikken spiller i dur, må man skyde duerne med papirkugler, så de holder op med at klatte for en tid. Når musikker spiller i mol, må man tørre bilen ren. Alle musikstykker er indspillet i henholdsvis dur og mol, så ingen kan nøjes med at høre, hvilken melodi, der spiller.

Hvis eleverne har for mange fejl i spillet, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

 

Tips

Brug termerne dur og mol i samtalen med eleverne.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra.

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra.

Kustodens tale

”Goddag, goddag. Godt du kom. Betty har brug for din hjælp. Hun er meget glad for biler, og hendes røde bil er ved at blive helt overklattet af duer. Men for at hjælpe hende, er du nødt til at vide, hvad dur er, og hvad mol er. Og du er også nødt til at kunne kende forskel.

Heldigvis er der en bog om dur og mol her på museet. Den skal du læse, og du skal også høre musikeksemplerne. Lyt godt efter, for du skal bruge det for at hjælpe Betty.

Når du er klar, skal du finde Betty og hendes bil. Du kan nemt kende hende på den røde kjole og det gule hår.

Husk at læse bog nummer 1 i den brune bogreol og husk at læse på tavlen.

 

Opslagstavlen.png

 

 

Kustodens opslag                

Betty har brug for din hjælp. Hendes bil er næsten væk i fugleklatter. Men for at hjælpe hende, er du nødt til at vide, hvad dur er, og hvad mol er. Og du er også nødt til at kunne kende forskel.

Læs bogen om dur og mol her på museet. Og lyt til musikeksemplerne.

Når du er klar, skal du finde Betty og hendes bil. Du kan nemt kende hende på den røde kjole og den røde bil. Og hun er ikke i særlig godt humør

Tak for hjælpen

Undervisningsforløb

Tonehøjder

Varighed: 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Bendtsens Birds

 

Formål

At eleverne:

·      får kendskab til, at toner kan have forskellige højder ( I Musikspillet bruger vi udtrykkene høje og dybe toner. Det er også de udtryk, der bliver brugt i symfoniorkestrene)

·      lærer udtrykkende høj, dyb, højere og dybere at kende

·      får et indblik i, hvad tonehøjden, det betyder for musikken

·      kan høre hvilken tone, der er højere eller dybere end den anden

·      kan høre forskel på toner i en tonerække

·      kan bruge termerne i samtale om musikken

 

Fremgangsmåde

I dette forløb skal eleverne tilegne sig viden om tonehøjder på egen hånd i museet. De skal derefter efterprøve deres nye viden i spillet Bendtsens Birds. Her skal de sætte fuglene i samme rækkefølge, som parkbetjent Bendtsen fløjter.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

 

Tips

Brug altid de relevante termer i samtale om musikken.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra.

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra.

Kustodens tale

”Ih, goddag. Godt du er kommet. Jeg gik gennem parken i dag. Her mødte jeg parkbetjent Bendtsen. Han var utrolig glad. Han har længe øvet sig på at fløjte, og nu er han endelig blevet rigtig god til det. Det sjove er, at fuglene i parken er begyndt at fløjte det samme som ham Bendtsen. Det lyder virkelig sjovt. Men fuglene får ikke altid sat sig i den rigtige rækkefølge, så man skal lige hjælpe dem på plads.

Desværre havde jeg ikke så meget tid i morges, så jeg ville høre, om du ikke kunne gå derhen. Jeg lovede nemlig, at jeg ville prøve at komme forbi senere, men det kan jeg se kommer til at knibe med tiden. Jeg har en større fremvisning i morgen for de hospitalsansatte, og jeg er nødt til at forberede mig. Det er deres årlige vaccinationskursusdag. Ja, altså – jeg skal jo ikke vaccineres ha- ha. Nej, de plejer bare at komme forbi og få en lille rundtur inden eftermiddagskaffen på deres kursusdag. Nå jeg må videre.. Hov – vent – du må hellere lige læse i bog nummer 2 i den brune bogreol. Her kan du læse om tonerne. Det skal du bruge i parken. Kan du have det godt? Vi ses.., Nej da, jeg glemte helt at sige, at du lige skal læse mit opslag på tavlen. Hej, hej”

 

Opslagstavlen.png

Kustodens opslag          

”Bendtsen nede i Parken har lige lært at fløjte. Og fuglene fløjter det samme som, han gør. De kan bare ikke altid finde ud af, at sætte sig i den rigtige rækkefølge. Så hvis du kunne gå derned og hjælpe, vil Bendtsen blive glad. Men læse lige i bog nummer 2 i den brune bogreol, inden du går. Du skal nemlig bruge, det der står for at løse opgaven. God fornøjelse.”

til forside

Undervisningsforløb

Tidsperioder

Varighed: 1 lektion

 

Følgende spil bliver brugt: Museum, Ting-finder

 

Formål:

 

·      at eleverne får kendskab til fire tidsperioder (barokken(ca. 1600-1750), wienerklassikken (ca.1750-1810, romantikken(ca. 1810-1900) og den moderne klassik (ca. 1900 - )

·      at eleverne kan placere opfindelser fra de fem tidsperioder.

 

Fremgangsmåde

tidsperioder.png

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om de fem tidsperioder. De skal læse om de fem værker på museet. Her finder de perioderne:

Barok: Den langhårede paryk

Wienerklassik: Masken med hat

Romantik: fjerpen, blæk og rose

Moderne klassik: computeren

 

Tingene til Ting-finder-legen findes rundt i byen. Her vil der ligge ting fra de forskellige perioder.

Barokken:  kikkerten, mikroskopet, den mekaniske regnemaskine og termometret.

Wienerklassikken: luftballonen, militærraketter, vaccine mod kopper og dampmaskinen

Romantikken: toget, fotografiet, elektriciteten, konservesdåsen, dynamitten, telefonen og bilen.

Moderne klassik:  kassettebåndet og cd, luftskibet, flyvemaskinen, støvsugeren, teposen, cornflakes.

Quest items.png

 

Hvis eleverne har for mange fejl i spillet, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”. 

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra.

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra.

Kustodens tale

”Næh, men goddag goddag. Hvor er det godt at se dig. På vej til at arbejde i dag så jeg, at borgmesteren har lagt ting og sager ud forskellige steder i byen. Det elsker hun at gøre. Jeg ved ikke, hvordan hun når det, men det lykkes hende altid at finde tid til det. Ja, bare det var mig, der havde tid til den slags. Nå, men det gør nu ikke noget. Jeg har en spændende dag i dag. Skakklubben kommer på besøg. De skal høre noget om de forskellige tidsperioder i musikhistorien. Henry påstod nemlig forleden dag, at kikkerten var blevet opfundet i den romantikken.. Ha ha. Så nu jeg har inviteret dem herover til et lille foredrag. Senere skal de så ud og deltage i den leg, borgmesteren har sat i gang med alle sine ting i byen. Det er utrolig heldigt, at det lige er i dag, hun har valgt at lave sin ting-finder-leg. Du skulle tage og være med. Du kan tjene gode penge. Det er meget nemt. Når du finder en ting, skal du samle den op og aflevere den her på museet, til den rigtige tidsperiode. Altså, den tidsperiode hvor tingen er opfundet. Det er nok bedst, du lige læser lidt om tidsperioderne. Du finder dem ved parykken og ved masken med hatten. Bare klik på dem. Du skal også klikke på piedestalen med fjerpen og blæk og en rose. Klik også på computeren. Nå, her står jeg og sludrer. Jeg må videre - skakklubben venter. Held og lykke med ting-finder-legen i dag. Vi ses. Hej, hej Nå for resten, læs også lige mit opslag på tavlen.”

 

Opslagstavlen.png

Kustodens opslag                

I dag er vi meget heldige. Borgmesteren har lagt forskellige ting og sager ud i byen. Det elsker hun at gøre. Hun kalder det Symfonias Ting-finder-leg. Du kan sagtens være med. Bare læs om de forskellige tidsperioder her på museet. Der kan du se, hvornår tingene er opfundet. Bagefter går du ud i byen, hvor tingene ligger. Når du finder en ting, samler du den op og afleverer den her på museet til den tidsperiode, den er blevet opfundet i. Hvis det er den rigtige tidsperiode, får du nogen penge.

Du finder tidsperioderne ved at klikke på parykken, på masken med hatten, på piedestalen med fjerpen, blæk og en rose. Klik også på computeren.

Held og lykke

til forside

Undervisningsforløb

Kompositioner og deres komponister

Kompositioner og deres komponister  

Varighed: 1 lektion - forudsætter, at følgende forløb er gennemført: Komponistforløbene om Carl Nielsen, Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Erik Sandberg

Følgende spil bliver brugt: Museum, Postspillet

 

Formål:

·      at give eleverne kendskab til fem komponister og en af deres kompositioner (Bach, Mozart, Beethoven, Carl Nielsen og Erik     Sandberg) fra forskellige tidsperioder (barokken, wienerklassikken, romantikken og den moderne klassik)

·      at eleverne kan høre, at musikstykkerne er forskellige

·      at eleverne kan genkende et stykke musik fra hver komponist

 

Kompositioner:                

Air (1731)af Bach – barokken

 Symfoni nr. 40 i g-mol (1788) af Mozartwienerklassikken

Für Elise af Beethoven – romantikken

Præludium (1929) af Carl Nielsen – romantikken/den moderne klassik              

Black on Blue (2014)  af Erik Sandberg – den moderne klassik

                                                          

Fremgangsmåde

Eleverne skal på egen hånd tilegne sig viden om de fem komponisters værker. De skal læse om de fem værker og hører musikken. Her finder de værkerne:

Air bag skyen

Für Elise eller Symfoni nr. 40 i g-mol bag piedestalen med den røde pude og tallet 40

Præludium bag figuren af Carl Nielsen som dreng

Black on Blue bag det blå billede med den sorte plet

 

Eleverne skal spille Postspillet. Man finder Postspillet ved posthuset i nærheden af Erik Sandberg.

Hvis eleverne har for mange fejl i spillet, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang

Aktiviteten kan sættes i gang ved at skrive på tavlen:

”Log på Musikspillet.dk og gå ind på Museet og hør, hvad kustoden siger”.

Instruktioner til eleverne

 Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra.

Kustoden findes på museet. Man kan klikke på kustoden for at starte, stoppe og høre instruktionen forfra.

Kustodens tale

”Uh, hvor er det godt, du kommer. De har ringet fra posthuset. Der er kludder i deres breve. Der er kommet en masse breve med musik i, og de skal afleveres hos den komponist, der har skrevet musikken. Og postbuddet kan simpelthen ikke genkende musikken. Men det er jeg sikker på, du godt kan hjælpe med. Vi er nemlig så heldige, at vi har de musikstykker, det drejer sig om, her på museet. Du kan finde dem, hvis du klikker på skyen og på den lille statue af Carl Nielsen i uniform. Du skal også klikke på tallet 40. Det ligger på piedestalen med den røde pude. Men du er ikke færdig, du skal også klikke på bog nummer 9 i de brune reol og på det blå maleri med den lille sorte plet. Du kan høre musikstykkerne, så du kan finde ud af, hvilke breve de forskellige komponister skal have. Pøj, pøj med det. Postmesteren sagde, at der ville være nogen penge som tak for hjælpen. Jeg er nødt til at løbe. Der kommer en gruppe japanske turister, der gerne vil have en rundtur på museet. Vi ses. Åh ja, læs også lige mit opslag på tavlen - hej hej”

 

               

Opslagstavlen.png

Kustodens opslag

Posthuset har brug for hjælp til nogle breve. I brevene er der musik. Brevene skal afleveres hos den komponist, der har skrevet musikken. Hør først musikken her på museet. Du skal klikke på

Skyen og på pude med tallet 40 ovenpå og på statuen med drengen i uniform og på det blå maleri med den sorte plet. Posthuset betaler løn for hvert brev, du afleverer.

Tak for hjælpen

 

 

Testark - Hvad kan du huske om udtryk?

I kan evt. afslutte lektionerne om udtryk med dette testark.

Testarket er en korte prøve på den basisviden, som forløbet har indeholdt. 

Testen printes og besvares på papir.

 

Hent elevens testark

Hent lærerens rette-ark

 

 

Testark - Hvad kan du huske om størrelse og lyd?

I kan evt. afslutte lektionerne om størrelse og lyd med dette testark.

Testarket er en korte prøve på den basisviden, som forløbet har indeholdt. 

Testen printes og besvares på papir.

 

Hent elevens testark

Hent lærerens rette-ark

Testark - Hvad kan du huske om tempo?

I kan evt. afslutte lektionerne om tempo med dette testark.

Testarket er en korte prøve på den basisviden, som forløbet har indeholdt. 

Testen printes og besvares på papir.

 

Hent elevens testark

Hent lærerens rette-ark

 

Testark - Hvad kan du huske om komponister?

I kan evt. afslutte lektionerne om komponister med dette testark.

Testarket er en korte prøve på den basisviden, som forløbet har indeholdt. 

Testen printes og besvares på papir.

 

Hent elevens testark

Hent lærerens rette-ark

Testark - Hvad kan du huske om instrumenter?

I kan evt. afslutte lektionerne om instrumenter med dette testark.

Testarket er en korte prøve på den basisviden, som forløbet har indeholdt. 

Testen printes og besvares på papir.

 

Hent elevens testark

Hent lærerens rette-ark

Testark - Hvad kan du huske om Bolero?

I kan evt. afslutte lektionerne om bolero med dette testark.

Testarket er en korte prøve på den basisviden, som forløbet har indeholdt. 

Testen printes og besvares på papir.

 

Hent elevens testark

Hent lærerens rette-ark

Testark - Hvad kan du huske om dur og mol?

I kan evt. afslutte lektionerne om dur og mol med dette testark.

Testarket er en korte prøve på den basisviden, som forløbet har indeholdt. 

Testen printes og besvares på papir.

 

Hent elevens testark

Hent lærerens rette-ark